Infectieziekten, gedragsverandering én gaming

Werkvorm: werkatelier

De verspreiding van infectieziekten zoals griep, kinkhoest of de bof resulteren regelmatig in een epidemie. Dit is het gevolg van het niet voortijdig identificeren dat er een dreigende uitbraak is. Pas zodra patiënten zich melden bij de huisarts of GGD wordt er aan de alarmbel getrokken. Bovendien gaat niet iedereen mét klachten naar de huisarts. Indien in vroeg stadium de eerste signalen van een uitbraak van een infectieziekte herkend kunnen worden, is het wellicht mogelijk grootschalige verspreiding te voorkomen. Dit kan van belang zijn voor kwetsbare groepen als ouderen en kinderen. Maar ook de kosten aan bijvoorbeeld behandeling en het gevolg, ziekteverzuim en zorgdagen, zijn daarmee te beperken. Speltechnieken zouden een belangrijke rol kunnen gaan spelen bij de voortijdige herkenning. Het biedt kansen om samen met de bevolking op speelse manier de verspreiding van infectieziekten te volgen én te voorkomen. Maar hoe doen we dat?

Voorzitter: Jurriaan van Rijswijk, directeur Game Solutions Lab / Games for Health Europe

Korte inleidingen:

  • Jurriaan van Rijswijk: het ophalen van belangrijke informatie met speltechnieken en het bereiken van een gedragsverandering om verspreiding te voorkomen.
  • Mart Stein – RIVM – het tot stand komen van Bactemon – een gedragsverandering spel.
  • Joost Hermans – Game Solutions Lab - LowLandZ – een spel om de verspreiding van infectieziekten in kaart te brengen.

Interactieve dialoog onder leiding van Jurriaan van Rijswijk:
Tijdens deze interactieve sessie worden de eerste “stenen” gelegd om tot een spel te komen dat mensen aanzet om infectieziekten te voorkomen. Inhoudelijke bijdragen komen onder meer van Klaartje Spijkers (Patiëntenfederatie Nederland), Jan Lassche (GGDEXO) en VWS en Hans Ossebaard (Zorginstituut Nederland).

  • Deel deze informatie:
  • Facebook Social Share
  • Twitter Social Share
  • Linkedin Social Share